lördag 20 september 2014




Med anledning av Ofermods kommande EP ansåg jag det högst lämpligt att ta ett ingående snack med Belfagor om härligheten ifråga. Då pappersversionen av Situation Skitstörd AKA "fanzinevärldens svar på Chinese Democracy" kommer i November så valde vi att ge er en liten teaser inför hela intervjun med Mika, som är bra mycket längre än det ni får se här. Tydligen är det enligt honom själv den personligaste och konstigaste intervju han någonsin gjort. Vi är SS, inte Cunt Up Magazine säger jag. Håll koll på våran facebook för uppdateringar.

Så, vad har du att säga om Chaos Reverbation? Produktionen är ju väldigt annorlunda från Thaumiel vilket i min mening gör er mer rättvisa. Har skapandeprocessen eller inspelningen på något vis sett annorlunda ut? Vad jag förstått använder ni väl er fortfarande av Devo och hans Endarker?
Chaos Reverberation är tagen ur en 7"EP vid namn Serpent´s Dance. Den kommer även att släppas som MCD med en bonuslåt, originalinspelningen av låten Tiamtü från 2005. Bägge versionerna släpps av Ajna Offensive. Produktionen är precis vad vi var ute efter till den sortens material vi skapar idag, vilket är ganska mycket tillbaka till rötterna musikaliskt. Thaumiel var lite av ett hafsverk som jag väntade alltför länge med att påbörja skapandeprocessen med innan vi gick in i studion. Produktionen som den har passar ju onekligen till den skivan, men vi var beredda att börja skapa den sortens musik som Ofermod alltid var ämnade att göra. Denna gång var vi mer förberedda och med en samlad vision av hur det skulle låta. Dessutom är låtarna skrivna tillsammans av mig och Johannes, vår vokalist och andra gitarrist, för att fånga den musikaliska anda som präglade Ofermod från första början och jag tycker att Simon (trummor) och R. Fjäll (basgitarr) gör ett ypperligt jobb på sina respektive instrument som får oss att nå detta mål . Skapandeprocessen idag är vädigt dynamisk. Man kan säga att jag drabbas av inspiration i ordets rätta bemärkelse när jag skriver mina bidrag till Ofermod. Devo som har Endarker är en trevlig person och lätt att jobba med, och jag har ju gjort några inspelningar där nu genom åren med både Ofermod och Nefandus, så att samarbeta med honom även denna gång var inget svårt val. Vi var själva mer närvarande vid mixningen denna gång då vi ju visste på ett ungefär vilken sorts ljudbild vi var ute efter. Sången och delar av gitarrerna är inspelade i G´hinnom Studio som är Johannes´ egen studio, men mixning och mastring skedde i Endarker med Devo bakom spakarna som blivit lite av en tradition för bandet. Bonuslåten spelades in i Necromorbusstudion för 9 år sedan under ledning av Tore Stjerna, som har även remixat den för detta släpp

Ja, i mitt tycke så har ju just Chaos Reverbations exakt samma känsla som man fick när man hörde Mysterion Tes Anomias första gången. Kan tänka mig att det är en lättnad att ni ligger på AJNA nu och inte Spinefarm då det känns som om SF är ett bolag som drivs i profitsyfte och inte som ett kall. Vad var det som hände egentligen? Och när kommer EPn? Det är ju frågan alla ställer sig!
- Det är definitivt en lättnad att ligga på ett bolag som är mer villiga att prioritera ett band som Ofermod än vad Spinefarm var. Nu är vi åter under vingarna av ett bolag som delar vårat andliga intresse och som bandet har ett mer personligt förhållande till. Spinefarm var helt enkelt inte villiga till vidare samarbete och det får vi tacka de mörka makterna för då de inte gjorde något för att gynna bandet. Den är planerad att släppas under denna höst.



Om vi ska tala om de rent andliga aspekterna av EPn då, jag är ju fruktat intresserad av att få ta del av lyriken. Vill du orda lite om det?
Lyriken är sprungen ur mitt intresse för den vänstra handens ockultism och skriven även den, liksom musiken, i ren inspiration. Det är upp till varje läsare att tolka den på sitt eget sätt dock.

Har alltid tänkt på det när det kommer till Ofermod, att du slår mig mer som en låtskrivare som låter flödet komma till dig, istället för som många andra tänka på låtstrukturer och så vidare. Är jag helt fel ute nu?
Jag kan sitta med gitarren och öva när jag helt plötsligt kommer i kontakt med något inom/utom mig som får mig att skapa de riff jag skapar. Eller att jag sitter och gör något helt annat då jag helt plötsligt får en känsla att jag måste plocka upp gitarren, som att "nu vill de mörka makterna förmedla sig genom mig". Inte att jag skulle vara någon "profet" på något vis, men från unga år har jag ju åkallat krafter som hör den sk mörka sidan till och det har satt sina spår att jag fått den kontakten, vilket jag är tacksam för. Låtstrukturen brukar vara efterarbetet när man arrangerar efter bästa förmåga de riff som åstadkommits. Även detta kan vara inspirationsstyrt men ibland aningen klurigt. Det har varierat från låt till låt hittills.

Det är ju det som skiljer sann och äkta Black Metal från, låt oss säga Denial of God eller något annat humanitärt skämtband. Hur ser du på BM-scenen idag? Det är ju en helt annan sak idag än när vi var unga inte sant?
- Jodå, det kan man lugnt säga att Black Metal-scenen utvecklats. På många sätt är det i en positiv riktning med tanke lyriken som skrivs idag jämfört med många av de band man växte upp med. Ett band som i varje fall från första början hade utmärkta texter var Darkthrone. Ett annat är Morbid Angel. Annars var det väl inte mycket substans i många av de texter som skrevs under nittiotalet, annat än ren blasphemi och att det var snygg poesi vad gäller vissa band. Jag hinner inte hålla koll på allt som sker inom scenen idag, och med tanke på hur mycket scenen vuxit är det ju inte underligt. Några nyare riktigt bra akter har jag dock hört, såsom Mephorash och Nightbringer. Jävligt svårt att summera en hel scen.

Att texterna är mer... givande idag är ju inte så konstigt, på våran tid fick man ju jaga rätt på ockult litteratur för egen hand medans den idag finns ett musklick bort på allsköns pdf-filer. Är denna tillgänglighet något du ser positivt eller negativt på?
- Jag håller faktiskt hellre i en fysisk bok som man kan göra anteckningar i osv än läser något på nätet. En jämförelse jag kommer på är faktiskt med hur det var förr i tiden att endast de allra bästa banden fick skivkontrakt och därmed även lyssnare. Så var det nog med författare också. Man var tvungen att vara aningen mer seriös för att nå ut till en läsarskara överhuvudtaget förr i tiden medan idag kan vem som helst skriva en "ockult" avhandling på nätet. Finns nog många kunniga män och kvinnor som väljer att lägga ut sina teorier på nätet idag dock istället för att kämpa för ett kontrakt med ett förlag, men personligen föredrar jag fysiska böcker i pappersformat.

Bra poäng där. Men, om vi ska prata lite mer om EP´n. B-sidan är ju väldigt "thrashig" på något vis enligt mig och lite "enklare" än Ofermods hymner överlag, hur gick det till?
- Ja, den är lite mer aggressiv än den kusliga atmosfär som Ofermod vanligtvis skapar. Den är precis som det mesta jag skrivit sprungen ur ren inspiration med en hel del vänstra handens yogiska koncept som den kretsar kring vad gäller lyriken och andra halvan av låten är musikaliskt väldigt mycket i samklang med detta koncept medan första halvan är mer ett uttryck för vreden mot människosinnet som förvrängt och demoniserat våra heliga kaosmakter. Detsamma gäller lyriken för första halvan av låten. Jag låter dock var och en tolka texterna och musiken på sitt sätt, men en liten fingervisning är okej även om jag försöker att vara opartisk som artist. Folk får ta till sig det som de finner tilldragande i låten dock och helt strunta i mitt orerande om de känner för det.

Ofermod facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar